Black Friday, začiatok predvianočnej nákupnej horúčky?

Čierny piatok sa považuje za začiatok predvianočnej nákupnej horúčky. V USA a Kanade väčšina veľkých obchodných reťazcov začína obdobie výpredajov za výrazne znížené ceny. Black Friday (čierny piatok) sa posledné roky úspešne zaradil do množstva „výpredajov“ ktoré sú u nás takmer celý rok. Niektorým však zľavy počas BF pomôžu naštartovať vianočné darčekovanie. Ak nepatríte do mojej skupiny, ktorá má stále čas na darčeky, pozrite si moje tipy na eshopy. Výhodnosť zľavy vám s radosťou skontroluje Heureka (BLACK FRIDAY – sviatok vymyslených zliav?)

Adam

Prehľad darčekových e-shopov

Zľavy počas akcie sú od 20 do 80%. Ušetriť teda môžete značnú sumu. Niektoré e-shopy rozložili zľavy na niekoľko dní a sú už spustené.

Ak si chcete zľavy skontrolovať, pozrite sem: BLACK FRIDAY – sviatok vymyslených zliav?

Black Friday

Čierny piatok sa považuje za začiatok predvianočnej nákupnej horúčky. V USA a Kanade väčšina veľkých obchodných reťazcov začína obdobie výpredajov za výrazne znížené ceny. Black Friday (čierny piatok) je piatok po Dni vďakyvzdania v Spojených štátoch (vždy štvrtý piatok v novembri).

Termín vznikol vo Philadelphii kvôli veľkému dopravnému zmätku, ktorý tam tradične nasledoval deň po dni vďakyvzdania. Počas 60. a 70. rokov 20. storočia sa rozšíril a dostal do širšieho povedomia. Dva dni nasledujúce po Dni vďakyvzdania označili policajti, vodiči autobusov a taxikári ako Black Friday (čierny piatok) a Black Saturday (čierna sobota) kvôli zmätkom a dopravným zápcham v uliciach.

Black Saturday

Nakoľko toto označenie neznelo pozitívne a sotva bolo stimulom pre dobrý obchod, bolo prerokované obchodníkmi so zástupcom mesta Abe S. Rosenom (jeden z najskúsenejších PR manažérov v krajine). Ten odporučil zmeniť čierny piatok a čiernu sobotu na Big Friday a Big Saturday. Pokus však skončil neúspešne. Napriek tomu má mnoho obchodníkov námietky proti použitiu tak negatívneho termínu na označenie jedného z najdôležitejších nákupných dní v roku.

Existujú aj alternatívne teórie o vzniku označenia. Obchodné prevádzky sú väčšinu roka (január až november) tradične v strate a zisk prichádza v predvianočnom období po vďakyvzdaní. V starých účtovných knihách sa straty (záporné sumy) zaznamenávali červeným atramentom a čierny atrament ukazoval pozitívne sumy. Čierny piatok je podľa tejto teórie začiatok obdobia, kedy obchodníci už nemajú straty (červená) a namiesto toho majú zisk (čierna).